Skip to main content

Khatam -Un-Nabiyeen

 


Khatam -Un-Nabiyeen


Hazrat Muhammad 


In the south-western region of Hijaz, surrounded by arid hills, lies the sacred city of Makkah the birthplace of Hazrat Muhammad (b), the last Rasool of Allah (J). Born in 571 A.D. into the noble and highly esteemed clan of Quraish, Rasoolullah), known as the benefactor of humanity, appeared at a time when the world was engulfed in ignorance and moral decay. The social fabric of society was torn by idolatry, tribal arrogance, and widespread injustice. Humanity appeared to be silently yearning for the dawn of enlightenment and divine guidance.


حجاز کے جنوب مغربی علاقے میں، بنجر پہاڑیوں کے درمیان، مقدس شہر مکہ واقع ہے — جو حضرت محمد ﷺ، اللہ تعالیٰ کے آخری رسول، کی جائے پیدائش ہے۔ آپ ﷺ 571 عیسوی میں قبیلہ قریش کے ایک نہایت معزز اور بلند مرتبہ خاندان میں پیدا ہوئے۔ رسول اللہ ﷺ، جو انسانیت کے محسن کے طور پر جانے جاتے ہیں، ایسے وقت میں دنیا میں تشریف لائے جب جہالت اور اخلاقی زوال کا اندھیرا ہر طرف چھایا ہوا تھا۔ معاشرے کا سماجی ڈھانچہ بت پرستی، قبائلی غرور، اور ظلم و ناانصافی سے ٹوٹ چکا تھا۔ انسانیت گویا خاموشی سے روشنی، ہدایت، اور فلاح کی صبح کے طلوع ہونے کی منتظر تھی۔


2. The early years of Rasoolullah() were marked by profound personal loss. His() father, Hazrat Abdullah, passed away before his birth, and his mother,Hazrat Amina, died when he() was only six years old. Orphaned at such a tender age, he (a) was taken in by his grandfather, Hazrat Abdul Muttalib, who lovingly cared for him until his own passing away two years later. Thereafter, Hazrat Abu Talib, his paternal uncle, took responsibility for his upbringing and remained a steadfast guardian throughout his youth.

2. رسول اللہ ﷺ کے ابتدائی سال گہرے ذاتی صدموں سے بھرپور تھے۔

آپؐ کے والد، حضرت عبداللہ، آپؐ کی پیدائش سے پہلے ہی وفات پا گئے تھے، اور آپؐ کی والدہ، حضرت آمنہ، اس وقت وفات پا گئیں جب آپؐ کی عمر صرف چھ سال تھی۔

اتنے کم عمری میں یتیم ہو جانے کے بعد، آپؐ کی پرورش آپؐ کے دادا حضرت عبدالمطلب نے کی، جنہوں نے بڑی محبت سے آپؐ کا خیال رکھا۔ لیکن دو سال بعد ان کا بھی انتقال ہو گیا۔

اس کے بعد، آپؐ کے چچا حضرت ابوطالب نے آپؐ کی ذمہ داری سنبھالی اور آپؐ کی جوانی تک آپؐ کے پُرعزم سرپرست رہے۔

3. Despite the challenges of orphanhood, Rasoolullah (s) grew into a young man of exceptional character. He (a) was known for his truthfulness, humility, generosity, and sense of justice. His (L) interactions reflected integrity and gentleness, and he What qualities of Rasoolullah engaged in trade with honesty and fairness. These ) are described, and qualities earned him universal respect among the how did the people respond to people of Makkah, who bestowed upon him the titles them? Al-Sadiq (The Truthful) and Al-Amin (The Trustworthy)

3. یتیمی کی مشکلات کے باوجود، رسول اللہ ﷺ ایک غیر معمولی کردار کے حامل نوجوان بن کر ابھرے۔

آپؐ سچائی، انکساری، سخاوت اور عدل و انصاف کے لیے مشہور تھے۔

آپؐ کے معاملات میں ایمانداری اور نرمی نمایاں ہوتی تھی۔ آپؐ نے تجارت میں بھی دیانتداری اور انصاف سے کام لیا۔

ان صفات نے آپؐ کو اہلِ مکہ کی نظروں میں بہت عزت دلائی، جنہوں نے آپؐ کو "الصادق" (سچ بولنے والا) اور "الامین" (امانت دار) جیسے القابات سے نوازا


۔4. Several events from his() early adulthood illustrate his (a) noble character and concern for justice. One such incident was his () participation in Hilf al-Fudul, a pact formed by the tribes of Makkah to defend the oppressed, and uphold justice. Years later, Rasoolullah (s) would speak fondly of this alliance, declaring that even after the advent of Islam, he () would still honour such a cause. Another notable moment was his wise arbitration during the reconstruction of the Ka'bah, when a dispute arose among the Quraish regarding who would have the honour of placing the Hajr-e-Aswad (Black Stone). His impartial and insightful solution prevented conflict and earned admiration from all quarters.

4. رسول اللہ ﷺ کی جوانی کے چند واقعات آپؐ کے عظیم کردار اور عدل و انصاف سے محبت کو ظاہر کرتے ہیں۔

ایک اہم واقعہ "حلف الفضول" میں آپؐ کی شرکت ہے، جو مکہ کے قبیلوں کے درمیان ایک معاہدہ تھا جس کا مقصد مظلوموں کی مدد اور عدل و انصاف کا قیام تھا۔ کئی سال بعد، رسول اللہ ﷺ نے اس معاہدے کو یاد کرتے ہوئے فرمایا کہ اگر اسلام کے بعد بھی ایسا معاہدہ ہوتا تو وہ اس میں ضرور شامل ہوتے۔

اسی طرح ایک اور قابل ذکر واقعہ کعبہ کی تعمیر نو کے دوران پیش آیا، جب قریش میں حجرِ اسود کو رکھنے کے معاملے پر تنازع پیدا ہوا۔ رسول اللہ ﷺ نے اپنی غیر جانب دارانہ اور دانشمندانہ حکمت عملی سے اس مسئلے کو نہایت احسن طریقے سے حل کیا، جس سے ممکنہ تصادم ٹل گیا اور آپؐ کو سب کی داد و تحسین ملی۔



5. A significant chapter in the personal life of Rasoolullah began with his marriage to Hazrat Khadijah - a woman of outstanding virtue, intellect, and business acumen. She ( had inherited her father's prosperous trade and managed it with great success. Upon hearing of the integrity of Rasoolullah entrusted him with a trade (رضی اللہ تعالی عنہا) in business dealings, she expedition to Syria. Deeply impressed by his honesty, graceful conduct, and upright character, she later proposed marriage through the family of Hazrat Abu Talib. Their union was built on mutual respect and affection. Hazrat Khadijah stood beside Rasoolullah as his first supporter, providing emotional and financial support during the most challenging early years of his divine mission.


5. رسول اللہ ﷺ کی ذاتی زندگی کا ایک اہم باب حضرت خدیجہؓ سے نکاح سے شروع ہوتا ہے۔

حضرت خدیجہؓ ایک نہایت نیک، ذہین اور کامیاب تاجرہ تھیں۔ انہیں اپنے والد سے ایک کامیاب کاروبار ورثے میں ملا تھا، جسے وہ بخوبی چلا رہی تھیں۔ جب انہوں نے رسول اللہ ﷺ کی ایمانداری، خوش اخلاقی، اور معاملہ فہمی کے بارے میں سنا تو انہوں نے آپؐ کو شام کی تجارتی مہم پر بھیجا۔

حضرت خدیجہؓ آپؐ کے کردار سے بے حد متاثر ہوئیں اور حضرت ابو طالب کے ذریعے نکاح کی تجویز دی۔ ان کا نکاح باہمی عزت، محبت، اور اعتماد کی بنیاد پر قائم تھا۔ حضرت خدیجہؓ آپؐ کی پہلی حمایتی بنیں اور آغازِ وحی کے مشکل دنوں میں آپؐ کی مالی اور جذباتی مدد کرتی رہیں۔


6. As Rasoolullah approached the age of forty, he() became deeply saddened and concerned by the moral decay and injustice that prevailed in Makkan society. He would frequently retreat to the Cave of Hira, seeking solitude and reflection. It was during one of these meditative retreats in the month of Ramadan that Hazrat Jibraeel appeared before C) with the first revelation. The angel said, "Read!" the Rasoolullah) responded, "I cannot read." The angel said again, and then the following verses were revealed:

"Read in the name of thy Lord Who created; created man from a clot (of congealed blood): Read and thy Lord is the Most Bountiful, Who taught (the use of) the pen, taught man that which he knew not." (Surah Al-'Alaq, 96:1-5) 7.

6. جب رسول اللہ ﷺ کی عمر چالیس کے قریب پہنچی، تو آپؐ مکہ کے معاشرے میں پھیلتی ہوئی اخلاقی گراوٹ اور ناانصافی سے شدید دل گرفتہ ہو گئے۔

آپؐ اکثر غارِ حرا میں خلوت نشینی اور غور و فکر کے لیے تشریف لے جاتے۔ ماہِ رمضان کی ایک رات، اسی غور و فکر کے دوران، حضرت جبرائیل علیہ السلام پہلی وحی لے کر حاضر ہوئے۔

فرشتے نے کہا: "پڑھ!" رسول اللہ ﷺ نے فرمایا: "میں پڑھنے والا نہیں ہوں۔" پھر فرشتے نے دوبارہ کہا، اور یوں قرآن کریم کی ابتدائی آیات نازل ہوئیں:


> "پڑھ اپنے رب کے نام سے جس نے پیدا کیا، انسان کو خون کے لوتھڑے سے پیدا کیا۔ پڑھ! اور تیرا رب بڑا ہی کریم ہے۔ جس نے قلم کے ذریعے علم سکھایا۔ انسان کو وہ سکھایا جو وہ نہ جانتا تھا۔"

(سورہ العلق 96:1-5)



 7.  This moment marked the beginning of Rasoolullah's Mission as the last Rasool of Allah.  the revelation of the Qur'an not only brought spiritual awakening but also initiated a radical transformation in the socio-political and moral fabric of Arabia. The call to Tauhid belief in the Oneness of Allah (JL) challenged deep rooted practices of idolatry, class privilege, and social injustice. It laid the foundations for as ciety based on truth, equality, accountability, and compassion.

7. یہی لمحہ رسول اللہ ﷺ کی نبوت کی ابتدا اور آپؐ کے آخری رسول بننے کا نقطۂ آغاز تھا۔

قرآن کی وحی نے نہ صرف روحانی بیداری پیدا کی بلکہ عرب معاشرے کے اخلاقی، سیاسی اور سماجی ڈھانچے کو بھی بدل کر رکھ دیا۔

توحید (اللہ کی وحدانیت) کی دعوت نے جاہلیت، طبقاتی امتیاز، اور سماجی ظلم و ناانصافی جیسے گہرے نظریات کو چیلنج کیا۔

اسلام نے ایک ایسا معاشرہ تشکیل دیا جو سچائی، مساوات، جوابدہی اور رحم دلی پر مبنی تھا۔


Comments

Popular posts from this blog

The End of The Beginning

  Critical Exercise based questions with answers 1. In what ways does the play critique traditional gender roles, especially concerning domestic work? The play challenges conventional gender roles by flipping them. When Lizzie leaves the housework to Darry, he initially scoffs at the idea, believing such tasks are easy and beneath him. However, his repeated failures expose his lack of understanding and highlight how domestic responsibilities require skill, attention, and effort. Through humour and role reversal, O’Casey critiques the assumption that household duties are insignificant and naturally suited to women. 2. Do you think the play suggests that certain tasks are gender-specific, or does it emphasize the importance of experience over gender? Explain your answer. Rather than reinforcing gender-based roles, the play underscores the value of experience and competence. Darry assumes he can effortlessly manage housework simply because he’s a man, but his inability to do so reveal...

Application for Character Certificate

  Application for Character Certificate The Principal, Govt.College, (City) A.B.C June 23,2025 Subject:Request for Issuance of Character Certificate Sir, I respectfully wish to state that I have recently completed my academic tenure at your esteemed institutionI require the Character Certificate to complete the admission process at The Universty of Lahore , where I have recently secured admission for higher studies. It is a mandatory document for enrollment. I kindly request the issuance of a Character Certificate. Throughout my period of study, I have endeavoured to uphold the values and discipline of the institution and have maintained a satisfactory record in terms of conduct and behaviour. I believe I have complied with all institutional norms and have carried out my responsibilities diligently. I shall be highly obliged if you would issue the requested certificate at your earliest convenience. Thank you for your time and consideration. Yours obediently, X.Y.Z [Class [Roll Numb...

Chapter2 Responsibilities of Youth

RESPONSIBILITIES OF YOUTH Mr. Chancellor, Ladies and Gentlemen, When I was approached by the Vice Chancellor with a request to deliver the Convocation Address, I made it clear to him that There were so many calls on me that I could not possibly prepare a formal Convocation Address on an academic level with regard to the great subjects with which University Deals, such as arts, history, philosophy, science, law and so on. I did, however, promise to Say a few words to the students on this occasion, and it is in fulfillment of that promise That I will address you now جناب چانسلر ، خواتین و حضرات جب وائس چانسلر نے مجھ سے درخواست کی کہ میں کانووکیشن (جلسہ تقسیم اسناد) کے موقع پر خطاب کروں، تو میں نے انہیں صاف بتادیا کہ مجھ پر اتنی زیادہ ذمہ داریاں ہیں کہ میں یونیورسٹی میں زیر بحث عظیم مضامین جیسے کہ فنون تاریخ، فلسفہ، سائنس، قانون و غیر و پر علمی سطح کا باضابطہ خطاب تیار کرنے کے قابل نہیں ہوں۔ تاہم، میں نے وعدہ کیا تھا کہ اس موقع پر طلباء سے چند باتیں ضرور کروں گا، اور اب میں اس وعدے کی تکم...